IHYA MAULIDUR RASUL MA’HAD ISLAM BRUNEI

Rabu 1hb Februari 2012M bersamaan dengan 8 Rabiulawal 1433H, Ma’had Islam Brunei telah mengadakan malam Ihya Maulidur Rasul. Aktiviti pada malam tersebut adalah bagi sama-sama menyemarakkan dan memperingati Hari Keputeraan Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W bagi tahun 1433H/2012M.

Antara aktiviti yang berlangsung pada malam tersebut termasuklah bacaan Dikir Syarafil Anam dan Tausyeh oleh para penuntut yang tinggal di asrama dan juga para pegawai serta guru-guru yang berlangsung di Surau ‘A’ Ma’had Islam Brunei. Turut hadir pada malam tersebut ialah para pegawai dari Jabatan Pengajian Islam, Kementerian Hal Ehwal Ugama Negara Brunei Darussalam iaitu Yang Mulia Ustazah Hajah Sinega Bte Haji Swuadi, Ketua Bahagian Institusi Pengajian, Yang Mulia Ustazah Hajah Norjainah Bte Haji Buntar, Ketua Unit Sekolah-Sekolah Arab dan Ustazah Hajah Hamdiah Bte Awang Haji Salleh, Pegawai dari Unit Sekolah-Sekolah Arab.

Para pegawai dan guru-guru yang diketuai oleh Haji Shamshol Bin Haji Omar, Pemangku Pengetua Ma’had Islam Brunei turut sama menyemarakkan malam Ihya Maulidur Rasul bertempat di Surau ‘A’ Ma’had Islam Brunei.

Penuntut asrama blok ‘A’ mempersembahkan Dikir.

Bersemangat...para penuntut asrama blok ‘B’ turut sama mempersembahkan Dikir Asyrakal.

Para pegawai dari Jabatan Pengajian Islam yang turut hadir pada malam tersebut.

 

Teks:  Cikgu Azmey.

Leave a comment